De tip's van verhuurmakelaar Domica bij het opstellen van een inventarislijst

De verhuurmakelaars van de verschillende Domica vestigingen maken het veelvuldig mee. Huurwoningen die gemeubileerd verhuurd worden maar waarbij bij de oplevering de inventarislijst ontbreekt. Wij vertellen u, verhuurders, graag alles over het belang van een complete inventarislijst. Domica heeft een format beschikbaar wat u zelf kunt invullen en kunt completeren.

Gemeubileerd uw woning verhuren 

Expats, tijdelijke verhuur, het zijn allemaal segmenten die vragen om gemeubileerde woonruimte. Een gemeubileerde woonruimte is een appartement of woning die helemaal ingericht is. De nieuwe huurder hoeft alleen maar zijn koffer mee te nemen met kleding en tandenborstel. Gemeubileerde woonruimte wordt ook wel ‘hotel klaar’ genoemd: alles is aanwezig, van linnengoed tot theelepeltjes. Een gemak voor de huurder maar voor de verhuurder is het nog belangrijker dat de aanwezige inventaris goed vastgelegd wordt middels een inventarislijst, zodat hier later nooit discussie over kan ontstaan. 

Moet ik alles noteren op de inventarislijst?

In principe noteert u alle aanwezige inventaris op de inventarislijst. Dit betreft niet alleen de grote aanwezige inventaris zoals banken, stoelen en tafels, maar ook glaswerk, bestek, hand- en theedoeken en bijvoorbeeld beddengoed. Vergeet ook niet eventuele accessoires zoals schilderijen, klokken en vazen.

Vermeld ik de nieuwprijs op de inventarislijst?

Het gebeurd in de praktijk weinig dat er discussie over ontstaat, maar met name voor grotere items uit de inventaris, zoals een nieuwe bank, is het wel handig om de nieuwprijs en de datum van aankoop te noteren en de aankoopbon te bewaren. Er bestaan namelijk vaste afschrijvingsnormen voor meubels die verhuurd worden. Mocht er bij de outcheck met de huurder schade ontstaan dan voorkomt het discussie over het te vergoeden bedrag door de huurder.

Maak duidelijke foto’s van de inventaris!

Voor een echt volledige lijst raad Domica u aan om foto’s te maken. Niet alleen van de grotere meubels maar ook van de indeling van de kastjes. Als de woning na 1.5 jaar weer vrij komt weet u als eigenaar vaak niet meer wat de indeling van de kasten was en wat er nou precies stond. Door er foto’s van te maken kunt u na 1.5 jaar alles weer snel terugvinden.

Teken de inventarislijst af

Tijdens de incheck en outcheck loopt u samen met de Domica huurder de woning door en loopt u ook gelijk de inventarislijst na. Laat de huurder altijd de inventarislijst aftekenen, dit betekent dat de huurder tekent voor de aanwezigheid en staat van de inventaris bij incheck. Missende zaken tijdens de outcheck evenals schades kunnen op die manier snel herkend én opgelost worden!  

Beheer van uw woning gedurende de huurperiode

De Domica kantoren besteden het beheer uit aan Vivenda-Vastgoedmanagement die gedurende de huurperiode het technisch en financieel beheer voor u kan uitvoeren tegen een scherp tarief. Uiteraard vertelt uw Domica kantoor u hier graag alles over.

Heeft u nog meer vragen over gemeubileerd verhuren en het opstellen van een goede inventarislijst. De verhuurmakelaars van de Domica vestigingen informeren u graag! Kijk op www.domica.nl voor de Domica vestiging bij u in de buurt.